lördag 8 januari 2011

pensavit Rättsläkaren

[Emilio Garibay] var ateist och hade inte läst böcker på många år, trots att han hade ett alls inte föraktligt bibliotek hemma, med böcker om rättsmedicin och dessutom några om filosofi och Mexikos historia och en och annan roman. Ibland tänkte han att han inte läste längre just för att han var ateist. Låt oss säga att icke-läsandet var ateismens, åtminstone det han uppfattade som ateism, yttersta konsekvens. Om man inte tror på Gud, tänkte han, hur ska man då kunna tro på en jävla bok?
ur 2666 (649), Roberto Bolaño

La Bibliofille

4 kommentarer:

  1. Den här boken ser jag verkligen fram emot att läsa.

    SvaraRadera
  2. Lyran: det gör Du med all tänkbar rätta!

    SvaraRadera
  3. Önskade och fick Bolaños bok i julklapp. Bara det lilla du citerar får mig att tänka att jag skulle vilja resa bort alldeles ensam och bara läsa den och inte störas av något annat.. Läsglädje i ordets rätta bemärkelse har jag att se fram emot!
    mvh ewa

    SvaraRadera
  4. Ewa: hur ogörligt det än kan låta att sträckläsa en bok som är över tusen sidor lång tror jag ändå att det vore fullt möjligt att göra det med 2666! Så om Du får till det där med ledighet och resebokning och ostördhet är det bara för Dig att göra verklighet av Din tanke!

    SvaraRadera