onsdag 11 mars 2009

Annie Ernaux' Passion simple

À partir du mois de septembre l'année dernière, je n'ai plus rien fait d'autre qu'attendre un homme

Passion simple är inte en historia om En Kvinna som har en kärleksaffär med En Gift Man: Passion simple är en berättelse om passion, ren och skär passion.Då Kvinnan i Annie Ernaux roman Passion simple träffade A. upphörde hennes liv att ha någon annan mening än Honom. Hennes liv kretsar inte kring någonting annat än att vänta på att han ska ringa, att han ska komma, att de ska ses. Tiden mellan ett telefonsamtal och ett möte är en plåga. Tiden mellan ett möte och ett telefonsamtal är en plåga likaledes. All väntan på nästa möte, nästa telefonsamtal är en plåga - all tid som inte tillbringas i pur och bokstavlig väntan på nästa möte, nästa telefonsamtal, all tid som hon måste tillbringa utanför hemmet, borta från telefonen, från den ytterdörr där han, utan att knacka, har för vana att göra sin entré är outhärdlig. Att uppbåda något som helst engagemang eller intresse för någonting som inte har att göra med A., Den Någon Annan Tillhörande Mannen, är för Kvinnan i det närmaste omöjligt. Sådan är Kvinnans passion. Det finns ingenting annat. Bara Han.
Annie Ernaux sätt att berätta om denna passion är fullständigt fenomenal, hennes teknik fulländad. Berättelsens ordklass är Verbet, användningen av Adjektiv och adjektiviska beskrivningar - var historias Fiende no.1 används endast å det smakfullaste, varföre texten i egentlig mening bara beskriver ett händelse- och tankeförlopp. Och man förstår utmärkt väl ändå. Varefter bokstäverna och orden framlöper över sidorna integreras Kvinnan med läsaren och alla förnuftets eventuella invändningar om att en kvinna aldrig ska låta sitt liv styras av en man, alltid ska se till att bibehålla sin självständighet och frihet blir som bortblåsta, ety de är fullständigt ovidkommande i sammanhanget. Man lever Kvinnans passion då man läser om den, man lider med henne och njuter samtidigt av styrkan i passionsvåndan. Man förstår vilken himmel helvetet ändå kan vara.

La Bibliofille

* Sedan september månad förra året har jag inte gjort någonting annat än att vänta på en man (min översättning)

11 kommentarer:

  1. Den tycks påminna mig lite om Feberboken av Stina Aronson, skriven ppå 20-talet. Den är också magnifik.

    SvaraRadera
  2. Marlan: jasså? Feberboken noteras nogsamt i kuriositetslistan! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Har du läst ngt annat av Ernaux? Jag har enkom läst denna o tyckte mkt om, dvs är nyfiken på ngt ytterligare o tips emottages tacksamt! (Är f.n. förgrymmad över de antalet ggr jag sett hennes böcker på diverse antikvariat utan att slå till. Så imbecillt av mig!)

    SvaraRadera
  4. Caroline: nej, Passion simple är den enda Annie Ernaux jag läst hittills, tack vare Dig faktiskt. Men det måste bli fler, det måste det!

    SvaraRadera
  5. Aha, vad roligt!
    Har du läst Assia Djebar? Har just påbörjat hennes "Kärleken, kriget: en algerisk mosaik" ("L'amour, la fantasia") och är helt såld. Mkt, mkt vacker.

    SvaraRadera
  6. Caroline: så intressant, henne har jag aldrig hört talas om! Den hamnar i kuriositetslistan den också!

    SvaraRadera
  7. Så kul, alla läser samma böcker ;) Jag ska snart läsa "L'amour, la fantasia" av Djebar och har läst två andra böcker av henne nu i det sista. La Disparation de la langue francaise var väldigt bra. Av Ernaux rekommenderar jag Journal du dehors och Passion simple (som jag tror handlar om samma passion som Les Années, som jag faktiskt aldrig läste ut...)

    SvaraRadera
  8. snezhnost, jag tackar för tipsen och adderar till min futurlista!!

    SvaraRadera
  9. Snezhnost: och jag tackar och adderar likaledes!

    SvaraRadera
  10. Jag porträtterar Annie Ernaux och skriver om alla (tror jag) hennes romaner i
    essän "Ur minnets brunn"
    i
    SYSTRAR. 25 KVINNLIGA FÖRFATTARE FRÅN DÅTID TILL NUTID (BTJ)
    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  11. LKE: så spännande, ska inkolla!

    SvaraRadera