Om den oroande känsla  Jonas Karlssons Den perfekte vännen väcker  i mig tänker jag först att den kommer av ett slags föreställning om någonting gränsande till det  ofullkomliga, tarvliga, oskickliga (janteska tankar om att en skomakare  skola bliva vid sin läst och skådespelaren vid sin scen uppfyller mig) och lite småpretto,  men får strax  erkänna att herr Karlsson istället i sin på Det andra målet följande novellsamling istället med en oskuldsfull  men  icke desto mindre retfull fjäder är och pillar på själsdomäner man  helst låter vara, inte så gärna gör entré i. Detta med den söderbergska  obotliga ensamheten och det camuska främlingskapet, ånyo, barriärerna  mellan människor som novellerna gestaltar: om den hårfina gränsen mellan  samförstånd och skepsis, fientlighet même, om hoppets och övertygelsens utflykt till  högre sfärer i de sociala hierarkierna, om uddahetens provokation, om linjen mellan vara och icke-vara, om huruvida kollektivets sanningar  går före individens, om individens utrymmestagande i gruppen, om den  erfarenhetspräglade perceptionen, om förställningens fängelse och  brottet mot konvenansen som en oförklarlighet, om det tysta  samförståndet, om vänskap mellan främlingar och främlingskap mellan vänner, och om foglig men någonstans ändå djupt motvillig underkastelse  under en bossig och förgivettagande dominans.En  den lättaste förskjutning och åtskruvning och återigen åtskruvning av de högst  ordinära kontexter och miljöer som texten avstampar i och man fylls av  Den Där Vämjelsen och Det Där Obehaget och Det Där Totala Igenkännandet  inför lakunerna, rämnorna, revorna i den mänskliga samvaron,  interaktionen, inför erkännandet av hur lite det krävs för att Den Där  Fientligheten ska uppstå och som en mörkgrå dimma sprida sig i utrymmet  mellan två personliga sfärer mellan vilka det tidigare löpt som en  autostrada – eller i alla fall en liten skogsstig – av enighet och  överenskommande och annat vänskapligt och medmänskligt. Och som en  gestaltning av detta förhållande, av dessa ögonblick då man medvets om  en förändring i de mellanmänskliga stämningarna, varseblir att man som  människa just i stunden är en ö, står som den främmande eller den  förfrämligande, dyker Namn upp – Håkan Larsson, Magnus Gabrielsson – som  markörer, som något bekant men som i helheten inte går att inrangera,  uppmåla som enskild gestalt med en övergripande sammanbindande funktion,  utan som en symbol för just Ögonblicken, Stunderna då tiden liksom  stannar och lakunen identifieras.
Det finns ingenting av det sociala spelets komplexitet i novellernas stilistik, i meningarnas utformning och i ordvalen, där råder rakhet och enkelhet, och tonen är tillbakalutad och avspänd, har inget alls av den Hufvudstadspretentiositet som i förstone fruktades. Den perfekte vännen  är sant god, har ett understundom svårbekämpat sidvändarsug, hör till den typ av bok man vill ha i händerna de stunder då man känner för någonting underhållande och lättsmält, men välskrivet och med substans -  S C H Y S S T litteratur.
La Bibliofille

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar