onsdag 15 december 2010

Inter artes - Supra fines: Barn är inte till salu

Sveriges Radios, Sveriges Televisions och Radiohjälpens kampanj Musikhjälpen: Barn är inte till salu vari det bland annat genom radiolyssnarnas låtönskningar insamlas medel att bekämpa Handel Med Barn rör mig. Den rör mig så mycket att jag ej blott skickar ett sms med ett belopp, ett namn på en artist/grupp, en låttitel och en motivering till valet av de båda senare, utan också med en nacksving golvar alla Jantemonster som från huvudflankerna väsa om förhävelsen i att bloggledes, ergo offentligt, gå ut med välgörenhetsidkan. Talk to the hand! säger jag innan jag kopplar grepp i Jantes inferno [!]. Det är inte mitt personliga inknappande av ett belopp, ett namn på en artist/grupp, en låttitel beledsagat av en motivering till valet av de båda senare som är grejen, det är ju själva möjligheten att i sitt eget högst anspråkslösa offentliga forum kunna uppmärksamma och hedra och vidaresprida ordet om Den Goda Saken som är det fina i kråksången, som är intressant och viktigt.
Vilken låt önska för att få in maximalt av litteratur i själva önskningen? Med motiveringen Det finns ingen låt som vet att så väl förena musiken och litteraturen som just denna! önskade jag U2:sThe Ground Beneath Her Feet (från soundtracket till filmen Million Dollar Hotel), vars text så gott som rakt av (minus frasen She was my ground, my favorite sound, my country road, my city street, my sky above, my only love, and the ground beneath my feet) är hämtad ur Salman Rusdies superba och makalösa roman med samma namn, är romangestalten Ormus Camas veklagan över sin älskade Vina Apsara:

All my life, I worshipped her
Her golden voice, her beauty's beat
How she made us feel
How she made me real
And the ground beneath her feet
And the ground beneath her feet

And now I can't be sure of anything

Black is white, and cold is heat
For what I worshipped stole my love away
It was the ground beneath her feet
It was the ground beneath her feet

Go lightly down your darkened way

Go lightly underground
I'll be down there in another day
I won't rest until you're found

Let me love you true, let me rescue you

Let me lead you to where two roads meet
O come back above
Where there's only love
And the ground beneath her feet
And the ground beneath her feet 

***

Tanken på vad som kan åstadkommas med min peng får det att jubla lite i magen på mig, någon kan få börja skolan för att jag skickar ett sms, få lära sig räkna och S K R I V A och L Ä S A! Tänk, det finns en ytterst mikroskopiskt minimal yttepytteliten, i stort sett obefintlig chans att Den Lilla Unge som slipper ur sitt olycksöde som barnsoldat eller husslav eller prostituerad, eller vad annat osägligt det nu kan vara, med hjälp av just  M I N peng blir F Ö R F A T T A R E och skriver en R O M A N som jag sedan läser och kanske till och med tycker alldeles fasligt mycket om. Inte för att det inte vore fantastiskt nog att Den Fina Ungen bara fick börja skolan och sedan kom att få ett vanligt, rimligt kneg och kunde försörja sig under humana omständigheter, men ändå... Tänk..!

La Bibliofille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar