måndag 15 juli 2013

När Du hör Ljudet vet Du att det är dags att vända blad

Vi trivs inte här längre. Vi vankar omkring och retar oss på tapeter och golv och tak och socklar och listor och gardiner och mattor och möbler och lampor och annat lösöre, finner tills sist att det enda som i salongen finns som vi önskar hålla fast vid, det är Litteraturen. Allt annat - eller åtminstone den tidigare hälften av helheten - känns näpsigt och bråd- eller omoget och urbota fånigt och oseriöst och pretentiöst och ovidkänneligt och... 

...långt ifrån det som det skulle varit nu, som vi skulle vilja att det vore nu, egentligen.

När vi flyttade in här för en handfull år sedan var vi någon vi inte är nu, gjorde saker vi inte gör nu och skrev framför allt saker vi aldrig skulle få för oss att skriva nu. Att alls nedteckna och presentera någonting under namnet La Bibliofille känns oriktigt, falsifierat och blä. Vi läser igenom de äldsta publikationerna och finner att, förutom citat och lyrik och undantaget Kritiken och någon enstaka Litterär Betraktelse finns där föga vi vill kännas vid. Visst var det lite trivsamt och skoj att göra de där testerna ("Vem är du i mumindalen?") och formulera sig kring Det Dåvarande Yrkets Glädjeämnen och Vedermödor när det begav sig, men nu? Ctrl + Alt + C + Ctrl + Alt + V:
näpsigt och bråd- eller omoget och urbota fånigt och oseriöst och pretentiöst och ovidkänneligt och... 
...långt ifrån det som det skulle varit nu, som vi skulle vilja att det vore nu, egentligen.

*PLING!*

Vi hör ett pling och fattar genast vinken - det är dags att vända blad. Vi plockar med oss det vi gillar - Kritiken och kanske också den där enstaka Litterära Betraktelsen - och så drar vi någon annanstans!

Flyttkortet kommer som en post.

La Bibliofille n'est plus.

12 kommentarer:

  1. Ser fram emot flyttkortet och att ses någon annanstans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta: vad glad jag blir! På återseende då!

      Radera
  2. Här har jag läst fantastiskt mycket bra saker! Har framförallt tyckt om att diskutera Lundells böcker med dig. Hoppas få läsa mer framöver.
    Må väl

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot att läsa dig oberoende av _var_!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag har läst How to exterminate stupidity. Den är verkligen jättebra och jätteviktig! Och jättebillig, bara 149 kronor! http://litenupplaga.se/1198 är en viktig länk!!!

    SvaraRadera
  5. Har du läst how to exterminate stupidity? Det har jag med. Och jag håller med, boken är verkligen jättebra och jätteviktig. http://litenupplaga.se/1198 är verkligen en jätteviktig länk! Den viktigaste i hela världen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Den visslande kattentorsdag, 05 september, 2013

    Och hur hittar man dit? Kan man anmäla intresse för ett flyttkort, eller så? För man vill inte bara bli lämnad här utan ledtrådar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundra år senare: man kan absolut anmäla intresse, Du är antecknad på listan! Än finnes inget att sända något flyttkort om, men när det gör det blir Du en av de första att få ett!

      Radera
  7. Jag googlade när du hör det ljudet då vet du att det är dags att vända blad i sökande av ljudet, men kom hit och slogs av hur självklart poetiska de orden är. Samma känsla som när jag som barn insåg att mormor är mor+mor och allt som bara sagts utan tanke föll på plats.
    Samma känsla+ en bladvändande känsla av livsglädje.
    Tack för trevligt insnubblande

    SvaraRadera
  8. OK, jag ger upp. Jag läser ytterst sällan bloggar och tar överhuvudtaget inte kontakt med för mig okända personer. Fast det händer att jag träffas av en pil som riktats ut i det blå och funderar på om jag inte skulle kontakta skytten. Liksom du är jag en läsande person och i viss mån även en skrivande sådan, fast sådant sker enbart ryckvis. Är antagligen rädd för att ta mig själv på allvar, dessutom vill jag som de flesta människor veta om jag når fram till någon. En visshet som sällan infinner sig. Förr var det inte ofta mina böcker blev recenserade och numera blir jag även refuserad. Vad jag ville ha sagt var att jag nu ångrar att jag inte tog kontakt med dig och tackade för den mest inkännande recension jag fått och dessutom avhöll mig från att nämna den glädje din blogg gav mig när jag började följa den. Träffsäker, välskriven och märkligt närliggande min smak och mina preferenser (med ett fåtal undantag).. Det är har nu gått mer än ett år sedan jag öppnade din blogg (mitt liv är ofta kaotiskt) och med saknad och förvåning finner jag att du slagit igen butiken. Det är alltså inte enbart bokhandlar ocjh bibliotek som försvinner utan även litteraturintresserade människors dialog. En intim röst som jag funnit vara betydligt intressantare än det fantasilösa kändisskvallret inom litteraturetablissemanget har uppenbarligen tystnat. Det där flyttkortet du skrev om. Vad är det? Är det försent att fråga efter ett sådant, eller är kanske de här raderna ännu en avskjuten pil som försvinner i cyberrymden, undrar Jan Lundius

    SvaraRadera
  9. Intressant blogg! Jag uppskattar särskilt att det finns så många poster om litteratur från hela världen.

    SvaraRadera