måndag 2 augusti 2010

Som Litteraturen vägrade bjuda försåg jag mig själv i köket


 Mise en abyme

La Bibliofille

4 kommentarer:

  1. Även La Vache Qui Rit använder sig ju av drosteeffekten, förmodligen har det funnits svenska varumärken som också använt den. Just etiketter och varumärken är ju ett område där markandsförarna har gjort ett riktigt dåligt jobb, de var ofta mycket bättre förr, med distinkta varumärken som man inte glömde.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än instämma. Detta med etikett- och varumärkeskreation tycks understundom ha tillbakavecklats från konstform till något slags finesslös klipp- och klistrasysselsättning, något som tragiskt nog, självfallet med många undantag, tycks gälla också för grafisk utformning av bokomslag. Tacka vet jag Gallimards originalutgåvor, visserligen inte prydda med några mise en abymer, men elegant, klassiskt och värdigt!

    http://www.gallimard.fr/

    SvaraRadera
  3. Underbart vacker plåtburk! Dagens design är alltför ytlig och tråkig, dessutom saknar jag de gamla "plåtisarna". Har själv en gammal teburk från Ryssland; lite bucklig men med egen karaktär. Fin blogg för övrigt!
    Kat.

    SvaraRadera
  4. Kat: jag är också väldigt svag för gamla plåtburkar och köper ofta sådana på loppis. En rysk teburk låter väldigt tjusigt, att den är bucklig ger den bara karaktär som Du skriver.

    Tackar ödmjukast för komplimangen!

    SvaraRadera