fredag 20 november 2009

Lyriskt och sorgesamt om en skara bananers tragiska, sällsamma öden


BANANKYRKOGÅRDEN

Det är höstkväll och min katts
Pupiller vidgas när det skymmer.
Bananernas begravningsplats
Så många glömda minnen rymmer.

Vem vilar här? Vem vilar var
Bland röda löv i aftonfriden?
Jag läser inskrifter de har -
Försiktigt nosar katten under tiden.

En dog som ung och grön - och låg
På glass med alla delar spridda.
En livets middagshöjder såg
Förrn den blev stekt i smör till midda'.

En tredje övermogen dog
Rätt mosig och så brun som lera.
Av alla hjärtan som då slog
Finns bara tomma skal numera.

Den Okände Bananens grav
Vi stannar vid och tänker stilla:
Vem bet hans unga ryggrad av?
Vem skar och gjorde honom illa?

På Alla Skuggors Dag ses ljus
I kyrkogårdens vita dimma.
- De döda, högt i Månens Hus
- De fröjda sig var stund och timma!

av Lennart Hellsing 

La Bibliofille

6 kommentarer:

  1. "Den okände bananens grav" - underbart! Hellsing är i sanning en mästare på ordlekar - både roliga och sorgliga på samma gång...

    SvaraRadera
  2. Country Girl: jag blev bekant med texten genom Fred Åkerströms och Gösta Linderholms Bananskiva, där Banankyrkogården tonsatts av Georg Riedel och jag måste tillstå att jag fällde både en och två tårar då jag hörde den första gången, det var så kolossalt vackert och så vansinnigt ledsamt! Både text och musik är så rörande, till en början kan det tyckas lite lustigt med just bananer, men när man lyssnat och läst ett par gånger, sett scenariot framför sig, någon som vandrar med sin katt på en kyrkogård för bananer sent en höstkväll, växer sig känslorna allt starkare, bananerna blir med ens så oskyldiga, värnlösa och oförargliga att man tycker sig vara ett monster som biter av deras unga ryggrader, skär och gör dem illa. Måste tillstå att min relation till bananer förändrats av Banankyrkogården.

    Ordet är mäktigt!

    SvaraRadera
  3. Illustrationen till Banankyrkogården minns jag som att det var en av de bästa i boken.
    Jag lyssnade ofta på skivan och läste boken när jag var liten.
    Min favorit är den med raden Grön ska bli gul. Vaggvisa för en banan eller något liknande.
    Tyvärr gav jag bort boken till min brorsdotter.

    SvaraRadera
  4. Petter Malmberg: jag har än så länge bara skivan i min ägo, men har kollat upp saken och ser att Bananbok fortfarande finns i tryck, förvisso nyutgåvan från 1999, men ändå. Kanske kan detta vara någonting även för Dig, om än det aldrig blir samma sak med en ny bok som med den man hade när man var liten.

    Det måste vara Vaggvisa för en liten grön banan Du tänker på, jag förstår att den är Din favorit, jag tycker också hemskt mycket om den!

    VAGGVISA FÖR EN LITEN GRÖN BANAN

    Sov på din gren
    Du gröna lilla
    Natten är stilla
    Natten är stilla
    Sov på din gren
    Sov på din gren

    Månen din mor
    Sig sakta makar
    Allting bevakar
    Allting bevakar
    Månen din mor
    Månen din mor

    Över dig ned
    Månljuset silar
    Silvermjölk strilar
    Silvermjölk strilar
    Över dig ned
    Över dig ned

    Grön ska bli gul
    Vad tiden lider
    Guldgul omsider
    Guldgul omsider
    Grön ska bli gul
    Grön ska bli gul

    Sov på din gren
    Månmjölken strömmar
    Dröm dina drömmar
    Dröm dina drömmar
    Sov på din gren
    Sov på din gren

    SvaraRadera
  5. Jag lånade bara den här boken på biblioteket då och då när jag var liten, och har bara suddiga, men positiva minnen. Jag har länge tänkt att jag gärna vill köpa den till dottern. Eller till mig då. Jag tror till och med att jag har sett den i en bokhandel (och nu skriver jag upp det på dotterns julklappslista). Tack för påminnelsen Bibliofille!

    SvaraRadera
  6. Vixxtoria: ingen orsak! Tack för Din kommentar!

    SvaraRadera