måndag 26 maj 2008

Måndaglig experimentsslöjd I

Då jag skvalpar omkring bland litteraturbloggarna på Det Världsomspännande Nätet lägger jag ofta märke till att många har små roliga saker, tävlingar och sådant, för sig, det skulle jag också vilja ha! Nu har jag bestämt mig för att bjuda på kuriositetskarameller i min salong på måndagar!
Det har nog framgått med önskvärd tydlighet att jag är hemskt kär i den franske författaren Georges Perec. Perec var medlem i en författarsammanslutning kallad OuLiPo - "Ouvroir de littérature potentielle", vilket betyder ungefär "verkstad för möjlig litteratur" på svenska - som ägnade sig åt att experimentera med redan befintlig litteratur, men också använde experimentet som ett kreativt element i sitt egna skapande. Ett av de mer berömda verk som tillkommit inom denna kontext är just Georges Perecs La Disparition/Försvinna som är skriven helt och hållet utan bokstaven e. Syftet med OuLiPo:s verksamhet var aldrig att förringa, förlöjliga eller driva med litteraturen, utan snarare att visa på att dess skönhet inte bara var tillgänglig i absolut frihet, utan också genom det största tvång, att leken låg i allvaret, och allvaret i leken.
Inte helt otippat kommer mina kuriositetskarameller att serveras i OuLiPo:sk anda: måndaglig experimentsslöjd! Inte så interaktivt, men ändå! Experiment numéro 1 kommer att vara en adaptation av en av mina favoritpoetissor Kristina Lugns Jag vill inte träffa jourhavande medmänniska enligt S+7-principen. S+7-principen är en lek för ord- och litteraturnörden som går ut på att man byter ut samtliga substantiv (man kan byta ut vilken ordklass som helst) mot det sjunde följande substantivet (eller annan vald ordklass) i ordlistan (vilken som helst). Läs, roas, njut!

***

Jag vill inte träffa jourhavande medmänniska
( Kristina Lugns original)

Jag vill inte träffa jourhavande medmänniska
jag vill inte tala med akutteamet och krisgruppen.
Jag vill att Mörkrets furste ska komma
och underteckna mitt sista frånvarointyg.

Jag vill inte samarbeta med döden.
Jag vill att hon ska veta vem jag är
och utmana mig på duell om mina identitetshandlingar.
Dessutom vill jag ha mycket
mycket morfin
och långa nekrologer.

Trubadurerna ska samlas
på mitt fönsterbleck
Och kungen och drottningen
ska sätta på sig sina kronor
och be mig om ursäkt.

Och det enda jag vill ha
i avskedspresent
är att få rusa i din famn.

Ja, jag vill som en diktrad
rusa i din famn!

***

Jag vill inte träffa jourhavande medvind
(efter Kristina Lugns Jag vill inte träffa jourhavande medmänniska)

Jag vill inte träffa jourhavande medvind
jag vill inte tala med akvedukten och kristallmottagaren.
Jag vill att Mörkrummets Fuskverk ska komma
och underteckna mitt sista frälse.

Jag vill inte samarbeta med dödperioden.
Jag vill att hon ska veta vem jag är
och utmana mig på dukt om mina idévärldar.
Dessutom vill jag ha mycket
mycket morgongåvor
och långa neokolonialismer.

Trugen ska samlas
på min fönsterplats.
Och kungsfiskaren och drunkningen
ska sätta på sig sina kronofogdar
och be mig om uruppförande.

Och det enda jag vill ha
i avsky
är att få rusa i din fanatism.

Ja, jag vill som en diligens
rusa i din fanatism!

***
La Bibliofille

5 kommentarer:

  1. Haha, fantastiskt! Detta gjorde min dag.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att få göra Din dag! Även om formuleringarna blir lätt lustiga ibland är är det ändå fortfarande hemskt vackert, tycker Du inte det?

    SvaraRadera
  3. Vilken lysande idé med lite terapi så här på trista måndagseftermiddagar... Tack!

    SvaraRadera
  4. Snyggt!

    Du har väl varit hos Översättarhelena (länk finns bl.a. inne hos mig) och sett vad Googles "översättningstjänst" gör med en intervjuad elvaåring?

    SvaraRadera
  5. Ylva, Marianne: tackar ödmjukast!

    Har hört en del om den där översättningstjänsten, ska absolut ta och besöka Översättarhelenas blogg!

    SvaraRadera