onsdag 27 augusti 2008

Chico Buarques Budapest

Hur hålla sig borta från Tranans bokpaket längre än några dagar? Omöjligt - göre sig icke. Det lades girigt raberber på Chico Buarques Budapest så snart tillfälle gavs. Hur låta blir när omslaget lockade med liknelser som Italo Calvino och Jorge Luis Borges? Dessa bildligen gigantiska män?
Visst axlar Barque giganternas mantlar, vilken läskaramell - snarare budapestbakelse - romanen är! Språket är förföriskt i all sin enkelhet, så melodiskt, Du flyter fram genom texten, dess skenbart okomplicerade, egentligen ganska banala, gestaltning av den i Budapest strandade spökskrivaren som förälskad i ett språk ska komma att bedra sin hustru. Eller? Var är Vi? Var börjar fiktionens fiktion, var slutar dess realitet? På vilket djup, befinner oss, på vilken nivå, vems? Vem säger vad, och vem säger sanningen? Vem ska Vi tro på? Vi insveps i textens trolska lindor, bemästras fullständigt av den, får se Oss ljuvt besegrade av den, förförda.
Lyriskt. Lyriskt!

La Bibliofille

4 kommentarer:

  1. Det är livsfarligt att läsa din blogg när man har köpstopp!!
    Jag försökte en gång i tiden lära mig ungerska, men gav snart upp. Jag är så nära, så nära att trycka på köp-knappen...fast jag får inte.

    SvaraRadera
  2. Varenda blogg är minerad mark när man har köpstopp, frestelser lurar överallt i boknatten! Ett hett tips är att på sin blogg skapa ett litet hörn för böcker man blivit nyfiken på att läsa, och länka till recensionerna. Då kan man lätt hitta böckerna och varför man blev nyfiken när det förhatliga, förbannade, förbövlade köpstoppet äntligen är hävt!

    Synd på ungerskan Kära Du. Det sägs i "Budapest" vara det enda tungomål som djävulen respekterar, så var inte för hård mot Dig själv!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har den här på italienska... minns inte vad som hände, jag slutade läsa efter c:a 40 pp, men jag tyckte ju om den? Liksom en slät och fin läsning. Det finns för mkt bra att läsa helt enkelt. Vilket iofs är BRA. Tänk om det vore tvärtom.

    Tänkte förresten på ditt köpstopp idag när jag steg in i en boklåda och inte köpte ngt!

    SvaraRadera
  4. Jag kan säga såhär Caroline, att den kulminerade i sin braighet bara ett fåtal sidor från slutet. Till en början var det blott slät och fin läsning, men sedan en malström, bara att åka med, suck, fantastiskt!

    Tänkte Du på mig då Du tomhänt lämnade en bokaffär?!? Det rör mig!

    SvaraRadera