torsdag 7 augusti 2008

Sven, Pettson och Findus

Långsamt, långsamt trevar jag mig fram i Jonathan Littells Les Bienveillantes (kommer på svenska med titeln De välvilliga 15 augusti!). Det är en mycket bra bok, men på franska, sprängfylld med militära termer som ligger alldeles utanför mina referensramar och dessutom cirkus niohundra sidor lång, så det tar sin lilla tid. Dock har jag bemödat mig om att läsa noggrannt och uppmärksamt, vilket funkat mycket bra i tvåhundrafemtio sidor, och jag har gott hopp om att det ska kunna fortsätta så hela tiden.
Avverkningsdjävulen i mig tycker att det går för långsamt, den föredrar kvantitet framför kvalitet och vill helst se minst etthundra böcker införda i läsdagboken före årets slut. Ett försök gjordes att läsa John Banvilles The Sea parallellt, men fokuset räcker inte riktigt till, och nyfikenheten på Les Bienveillantes är så stor att jag inte VILL veta av någon annan bok just nu.
Med ett fåtal undantag. Minns Ni att jag bland annat köpte Pannkakstårtan, en Pettson och Findusbok av Sven Nordqvist nyligen? DEN läste jag härromkvällen när min luddfyllda, trånga skalle trots upprepade försök inte lyckades uppbåda tillräckligt med ork för att förstå nån franska. Han är fantastiskt bra Sven Nordqvist, jag gillar honom skarpt! Teckningarna, det vill säga alla små detaljer - monster i ett hörn, ett litet hus i en blomkruka, pyttesmå kläder som hänger på tork i en gardinstång - är hel makalösa, och Mannen som försökte sova stördes ideligen av fnissningar och knuffar och "Kolla här!".
Pettson ska göra pannkakstårta till Findus som firar en av sina årliga tre födelsedagar, men har inget mjöl hemma. Cykeln har punktering, så den måste de laga innan de kan göra någon pannkakstårta, men för att kunna göra det måste de komma in i snickarboden, och det går inte för nyckeln ligger i brunnen, och katten på råttan och råttan på repet eller vad det nu heter, och mitt upp i alltihop kommer grannen som inte alls förstår vad som försiggår, utan uppfattar situationen som om Pettson har för avsikt att baka Findus pannkakstårta av sina trettio år gamla byxor och den jord-och-trasiga-ägg-sörja gubben skyfflar upp från marken. Dråpligt och knasigt, och kissa-på-sig-roligt oavsett om man är stor eller liten.


Det enda felet med Pannkakstårtan är att den tar slut alldeles för fort, på en enda kväll, på en sekund känns det som! Åter i bokhandeln morgonen därpå beställde jag snabbt som ögat hem Pettson och Findusböckerna Rävjakten och När Findus var liten och försvann, samt Sven Nordqvists Augustprisbelönta Var är min syster?. Tre kvällar är räddade, men vad göra sen?Barnböcker är enligt min ringa mening den bästa vid-sidan-av-läsning som finns. Jag kastar nu lystna blickar på Mamma Muböckerna i bokhandelns barnbokshylla...

La Bibliofille

10 kommentarer:

  1. Jag håller med dig fullständigt. Det är fantastiskt att läsa barnböcker vid sidan av annat. Jag har "Loranga, Mazarin och Dartanjang" på tur.

    //Therese (bokbloggen.bloggagratis.se)

    SvaraRadera
  2. Pettson och Findus är icke att förakta. Lika lite som Mamma Mu och Kråkan.
    Jag gillar Nordqvists bilder, jag gillar mucklorna som skymtar fram, i en parallell handling.

    Jag skall inhandla ovanstående, tills vidare handlar jag dem åt syskonbarnen.

    SvaraRadera
  3. Therese: Jag vet inte varför, men jag är rädd för "Loranga, Mazarin och Dartanjang", tyckte bilderna var så otäcka när jag var liten! Bör nog närma mig böckerna såhär i "vuxen" ålder så att jag blir av med fobin!

    Marlan: visst är det perfekt att ha snyltbarn att köpa barnböcker åt! Min lilla svärbrorson fyller snart 1, då tror jag att han ska få alla Muminböckerna av mig. När han är så stor att han kan läsa själv eller när det är dags för godnattsagor ska det finnas massor att välja bland!

    SvaraRadera
  4. Pettson och Findus är underbara. Gillar precis allt med dem böckerna.

    SvaraRadera
  5. Ja, det finns ingenting att inte gilla! Vill bara gå och lägga mig så att jag får läsa Pettson och Findus!

    SvaraRadera
  6. Hej La Bibliofille och andra bilderboksvänner.
    Några rekommendationer till INKÖP (ej lån, för de här böckerna måste man äga och kyssa) :

    Barbro Lindgren/Eva Eriksson: Sagan om den lilla farbrorn

    Eva Eriksson: Malla handlar

    Eva Lindström: Lurix

    Håkan Jaensson m fl: Nussekudden

    Annika Holm och jag berättar om dessa och andra älsklingar i "Barnbarnsböcker. Att läsa tillsammans."
    Om barnböcker, ungdomsböcker, klassiker skriver jag i den bildrika "Barn- och ungdomsböcker genom tiderna".
    Lyckliga äro vi, La B, ni andra och jag, som vet att våra mest älskade barnböcker är nära släkt med poesi och konst och glädje
    jublar
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  7. Lena: tack snälla rara för tipsen och för Dina vackra avslutningsord! Men Du, ska vi inte löpa linan ut och enas om att bilderböcker ÄR poesi och konst och glädje?

    Jag jublar med Dig!

    SvaraRadera
  8. Åh Pettson&Findus! Och Mamma Mu och Kråkan går inte heller av för hackor. Hur kan han teckan så sjukt bra och så sjukt roligt?

    SvaraRadera
  9. Ylva: Fattar inte det heller, är fylld av djupaste beundran inför herr Nordqvists konstfärdighet!

    Jag älskar "Mamma Mu får ett sår" och bilderna av hur det verkligen gick till när Mamma Mu blev omplåstrad och vad hon senare berättade för Kråkan. Jag skrattade mig fördärvad!

    SvaraRadera
  10. Detaljerade bilder är det bästa som finns, och det finns det gott om hos Pettson jo. Jag minns hur jag kunde sitta i evigheter och bara stirra på allt som fanns att titta på... och inte bara hos Pettson, utan alla böcker med bilder. Granskas skulle varenda liten prick, och fantastin skenade som ett galet tåg :)

    SvaraRadera