fredag 5 februari 2010

Mammutsalg!

Någonting sådant här störtskönt skulle man aldrig komma på i Sverige (nu gör man väl det i år bara för det. För Mammutsalg är väl den norska motsvarigheten till den svenska årliga bokealisationen? Mea culpa annars), en Mammutrea! Med en fräsig bild på en Mammut med glasögon som läser i bok istället för reklambyråschnajsig logotyp bestående blott av orden Bokrea och kanske något årtal efter eller ett genitiviskt Årets före.
Fast vad gnäller jag för egentligen, huvudsaken är  väl hurusomhaver att det under bokrealisationen säljes (oftast en hel del bra) böcker för ringa penningar (svært hyggelige priser!)? Ja, om jag tänker efter kan jag nog stå ut med en reklambyråschnajsig ordlogotyp med kanske ett årtal före eller ett genitiviskt Årets efter. Men jag är avundsjuk på Norrmännen, det är jag... Mammutsalg!

La Bibliofille

5 kommentarer:

  1. Åååh, vad fräsigt det låter med mammutsalg! Jag är också avundsjuk på vårt broderfolks bokrea.

    SvaraRadera
  2. Inkling: vi bildar en beundrarklubb!

    SvaraRadera
  3. Ja! Jag gillar dubbeltydigheten, mamm-utsalg, mammut-salg... Annat än bok-rea...

    SvaraRadera
  4. Synd att de bara skickar inom Norge... skulle gärna fyllt på förrådet med norskspråkiga böcker (samma synpunkt som den du har beträffande Brodeck).

    Ett annat ord som brukar användas i samband med norska reor är "elleville", typ "ellevilledager". Du får själv ta reda på vad det betyder! ;-)

    SvaraRadera
  5. Inkling: hehe...

    Rwandamamman: lömsking där, jag får väl genomsöka Det Världsomspännande Nätet på jakt efter upplysning..!

    SvaraRadera